بررسی مقايسه تاثير سبکهای مدیریت کلاس بر روی رشد فراشناخت دانش آموزان

ابعاد مديريت کلاس,بررسی مقايسه تاثير سبکهای مدیریت کلاس بر روی رشد فراشناخت دانش آموزان,پایان نامه تاثير سبکهای مدیریت بر فراشناخت,پایان نامه سبکهای مدیریت,سبکهاي مديريت کلاس,مبانی نظری فراشناخت,مهارتهاي يادگيري شناختي وفراشناختي
دانلود فایل اصلی بررسی مقايسه تاثير سبکهای مدیریت کلاس بر روی رشد فراشناخت دانش آموزان از سایت

دانلود فایل

تحقیق حاضر با عنوان بررسی مقايسه تاثير سبکهای مدیریت کلاس بر روی رشد فراشناخت دانش آموزان از سری تحقیق های رشته روانشناسی
میباشد. این تحقیق با گرایش مشاوره مدرسه در 190 صفحه با فرمت Word
(قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق آماده چاپ و پرینت جهت
استفاده دانشجویان می باشد.قسمتهایی کوتاه از متن:مقدمه در قرن حاضر پيشرفت فناوري، تغييرات سريع، و پديده جهاني شدن بر تمام ابعاد فرهنگي،  سياسي، اجتماعي و اقتصادي جوامع بشري تاثير زيادي گذاشته است. همگام با اين تغييرات رو به رشد، انتظارات جامعه از آموزش و پرورش نيز هر روز تغيير يافته و باعث  شده تا دست اندرکاران، مسئوولين آموزش و پرورش، مديران مدارس و معلمان پاسخگويي به نيازهاي دانش‌آموزان، اولياء، بازار کار و جامعه را در الويت کار قرار دهند. از آنجا که اکثر اوقات دانش‌آموزان، در کلاس درس مي‌گذرد، پاسخگويي به  انتظارات، خواسته‌ها و نيازهاي افراد ذينفع از طريق تعامل معلم و دانش‌آموز در کلاس  درس نمود مي يابد و مردم نتايج، پيامدها، کارايي و اثربخشي نظام تعليم وتربيت را متوجه شيوه تدريس،  کلاسداري و تعامل در کلاس مي‌دانند.  يکي از عواملي که امروزه، مديران وسياستگذاران آموزش وپرورش به عنوان موضوعي مهم و اساسي بدان توجه  دارند، عامل  مديريت  کلاس است که از دير باز به عنوان پيچيده ترين  موضوع در بهبود کيفيت آموزش شناخته شده است. مديريت کلاس مقدمه و پيش نياز آموزش است. معلم مي‌تواند با شناخت و اجراي مديريت صحيح، تاثير و کارايي  تدريس را افزايش و مشکلات رفتاري دانش‌آموزان را کاهش دهد. هدف اصلي مديريت کلاس، همانند هدف آموزش « خود رهبر شدن دانش‌آموزان است». هدف اين است که دانش‌آموز به جاي آنکه به کنترل خارجي نياز داشته باشد بتواند آگاهانه رفتار خويش را کنترل کند  و رفتارمطلوب جزئي از شخصيت اوشود (بهاري، 1379، 37). هدف از روش‌هاي اداره کلاس، فراهم کردن جوي است که در آن تدريس راحت تر صورت  پذيرد. آنچه در اداره موثر کلاس درس همواره بايد مدنظر باشد، الويت تاکيد بر پيشگيري از بدرفتاري نسبت به مقياس‌هاي تسکين دهنده، مانند تنبيه است. مشکلات بالقوه رفتاري بايد شناخته شود تا با اعمال روشهاي صحيح در کلاس از پيشروي آنها جلوگيري گردد . به اعتقاد بسياري از معلمان ومديران مسائل مربوط به انضباط، کنترل و اداره کلاس مهمترين علل ناموفق بودن معلمان است. هنگامي‌كه بيشتر وقت کلاس صرف مشکلات انضباطي شود بطور عملي زمان کمتري براي تدريس و يادگيري دروس باقي مي ماند(رضايي، 1383، 10). گزارشها نشان داده است که بيش از 50%  درصد زمان کلاس صرف مسائل انضباطي واداره کلاس مي‌شود (اليز، 2003). مربيان برجسته هميشه تاکيد داشتند کيفيت آموزش، يک عامل  کليدي و موثر بر رفتاردانش‌آموزان و موفقيت آنهاست. اما در رويکردهاي  نوين به آموزش، نقش دانش‌آموز در فرايند ياددهي – يادگيري افزايش يافته است، و توسعه مهارتها و تواناييهاي دانش‌آموزان براي پذيرش مسئوليت يادگيري خود هدف واقع شده است، درنتيجه چگونگي واکنش معلم به بدرفتاري دانش‌آموزان به دليل تاثير فراوان بر عملکرد آن اهميت يافته است چنانکه يک شيوه اثربخش مي‌تواند سبب افزايش جايگاه دانش‌آموزان در کلاس و يا عزت نفس آنها شود وآنها را به پذيرش مسئوليت خود ترغيب کند (جانز، 1990). بنابراين تغييرات ساده درفنون برنامه درسي و آموزشي، براي خلق يک محيط مبتني بر نيازهاي دانش‌آموزان و خلق يک جامعه يادگيري درکلاس کافي نيست؛ بلکه براي فراهم کردن چنين محيط  همکارانه‌اي در کلاس نيازمند تئوري مديريت کلاس هستيم (مارتين، 2003). بنابراين لازم است در اين خصوص فنون و ويژگيهاي مورد نياز مديريت کلاس شناسايي و تبيين گردد،  تا مورد استفاده همه کساني که با آموزش و پرورش سرو کار دارند قرار گيرد.بيان مسالهبا اهميت يافتن نقش دانش‌آموز درفرايند ياددهي – يادگيري متغيرهاي دانش‌آموزي  اعم از انگيزه، استعداد، تواناييهاي شناختي و فراشناختي، دانش، مهارت فرد و غيره به عنوان عوامل موثر بر يادگيري مطرح شدند. وانگ  و همکاران (1990) در يک فراتحليل جامع برمتون و تحقيقات مربوط به يادگيري، دريافتند که، متغيرهاي دانش‌آموزي نسبت به ديگر متغيرهاي موثر بر يادگيري الويت داشته و از اين بين، عامل توانايي فراشناختي دانش‌آموزان با بالاترين نمره در بين کل متغيرها بعنوان يک عامل بسيار مهم بر يادگيري شناخته شده که در متون علمي معاصر تاکيد فراواني برآن شده است. (وانگ و همکاران، 1990). طبق جديدترين تئوريهاي يادگيري، کيفيت يادگيري بستگي به تواناييهاي يادگيرندگان در هدايت و جهت دهي  به يادگيري خودشان، توسعه مهارتهاي پرسشگري، يادگيري تفکر و کنترل فرايندهاي يادگيريشان دارد؛ در اين بين « مهارتهاي فراشناختي » مفاهيم اصلي و کليدي هستند. اصطلاح فراشناخت براي اولين با در سال 1976 توسط جان فلاول وارد حيطه روان شناسي شناختي شد؛ وي اين اصطلاح را به عنوان هر گونه دانش يا عمل شناختي که موضوع آن فعاليتهاي شناختي وتنظيم آن است تعريف مي‌كند. درحيطه روانشناسي شناختي فراشناخت دو بعد اساسي را در بر مي‌گيرد؛ دانش فراشناختي  و مهارتهاي کنترل شناخت يا خود – تنظيمي  (مک يوزد، 1997). به گفته فلاول (1988) بعد اول شامل دانش و باورهاي فرد درباره عوامل و متغيرهايي است که با هم در فرايند شناختي تعامل دارند، که اين عوامل يا متغيرها عبارتند از دانش درباره تواناييهاي خود، ويژگيهاي تکليف و راهبردهاي شناختي است. و جزء دوم تنظيم شناختي است که اشاره به فرايندهايي دارد که شناخت را هماهنگ مي‌كنند. اين بعد شامل مهارتهاي فراشناختي است و در انواع فعاليتهاي شناختي از جمله رد وبدل کردن اطلاعات بصورت کلامي، نوشتن، فراگيري زبان، ادراک، توجه حافظه، حل مساله، شناخت اجتماعي و اشکال مختلف خود آموزي و کنترل خود نقش مهمي‌بازي مي‌كند (فلاول، 1377، 170). اين مهارتها عبارتند از ؛ برنامه ريزي، سازمان دهي، مديريت اطلاعات، ارزيابي واشکال زدايي  (اسکراو، 1994). اسکراو  و مشمن ، گستره وسيعي ازمتغيرها را در شکل گيري فراشناخت موثر ميدانند و معتقدند سه عامل در ايجاد و پايه گذاري فراشناخت فرد دخالت دارد؛  يادگيري‌هاي فرهنگي ،  ساخت يابي فردي  و تعامل با همگنان . نظريه‌هاي فراشناختي فرد از دروني شدن فرهنگ از طريق يادگيري اجتماعي ساخته مي‌شود و مفاهيم مشترک اجتماعي از طريق آموزش رسمي و غير رسمي‌به کودکان انتقال داده مي‌شوند. بنابراين خود افراد نيز ساختارهاي مشخصي را بنا مي‌كنند تا مهارتها و راهبردهاي شناختي خود را توسعه و دانش فراشناختي خود را تنظيم  کنند و نيز بتوانند شرايطي را بوجود آورند تا در يادگيري، خود تنظيم شوند. تعامل همگنان شامل يک فرايند سازمان دهي اجتماعي است و از انتقال فرهنگي و ساخت فردي متمايز است. همگنان شامل افرادي داراي سطح مشابه شناخت هستند که تعامل با آنان باعث افزايش عملکرد فرد درتکاليف شناختي مي‌شود (اسکراو، 1995). با توجه به نقش اين عوامل، شکل گيري مهارتهاي فراشناختي را درکلاس بايد در ارتباط با محدوده وسيعتري از متغيرهاي کلاس درس بررسي کرد. کميت و کيفيت تعاملات و ارتباطات  دانش‌آموزان با يکديگر و با معلم، شيوه‌هايي که جهت کنترل فعاليتها و رفتار دانش‌آموزان اعمال ميشود همچنين  آموزش، همگي مي‌توانند عواملي اثرگذار بر ميزان تحقق مهارتهاي فراشناختي  دانش‌آموزان باشد. اين متغيرها  که درمجموع به آنها مديريت کلاس  گفته مي‌شود، به وجود آورنده  محيط روان شناختي – اجتماعي کلاسي‌اند و ميتوانند  اثرات متفاوتي بر درک يادگيرنده ازخود وتوانايي او در کنترل يادگيري و نظام شخصي بگذارند(مارتين، 1996).معلمان بر اساس نگرشها و باورهايشان در خصوص ماهيت رفتار دانش‌آموزان شيوه‌هاي گوناگوني از مديريت در کلاس را بکار مي‌برند که هرکدام مي‌تواند اثرات متفاوتي بر عملکرد دانش‌آموزان بگذارد. پژوهشگران با مشاهده رفتار معلمان شيوه‌هاي مختلفي از مديريت کلاس گزارش داده‌اند. آنچه براي پژوهشگران در اين حيطه اهميت دارد، شناخت تفاوتهاست؛  اينکه چه شيوه‌اي از مديريت کلاس موثر و مفيد است. گليکمن  و تامشاير  (1980) و ولفگانگ  (1995) با توجه به سه متغير مديريت کلاس يعني؛ مديريت آموزش ، مديريت رفتار  و مديريت افراد ، در يک پيوستار، سه رويکرد به مديريت کلاس را شرح ميدهند؛ رويکرد غيرمداخله گرايا ن، رويکرد تعامل گرايان ، و رويکرد مداخله گرايان . در رويکرد غير مداخله گرايان با فرض اينکه افراد بر اساس فطرت وذات خود رفتارمي‌كنند وتربيت فقط فراهم کردن زمينه براي بروز اين استعداد‌هاي ذاتي است، اعتقاد بر اين است که کنترل کمي‌بر فعاليتهاي دانش‌آموزان اعمال ميشود. از طرفداران اين سبک مي‌توان، گردن  (1991). و هيم‌گيوت  (1972) را نام برد. اما درمقابل، رويکرد مداخله گرايان بر اين مفروضه استوار است که محيط بيروني، رشد را شکل مي‌دهد؛ و تغيير رفتار پايه تئوريک انديشه اين مکتب است. کانتر (1992) بيان مي‌كند انضباط يک نمونه از ايدئولوژي مداخله گرايان است. دراين سبک هدايت وکنترل زيادي بر دانش‌آموزان صورت مي‌گيرد. چند نمونه از طرفداران مداخله گرايي عبارتند از؛ لي کانتر  (1992) و فردريک جانز (1987).رويکرد تعامل گرايان در بين دو سبک بالا قرار دارد که هم بر فعاليتهايي که افراد براي تغيير محيط انجام  مي‌دهند وهم بر تاثير عوامل محيطي بر افراد تاکيد دارند. در چنين فضاي مديريتي، فرصت براي تعامل دانش‌آموزان و معلم بيشتر است و دانش‌آموزان شانس بيشتري براي کنترل مطلوب بر فعاليتهاي خود دارند. اصول نظري اين سبک توسط آلفرد آدلر و دريکرز توسعه يافته است. (مارتين و بالدوين، 2000).معلمان طبق باورهايشان درباره يادگيري و رشد دانش‌آموزان شيوه خاصي از مديريت را در کلاس اعمال مي‌كنند و بر اين اساس که کدام رويکرد بر اعتقادات وعمل آنان مسلط است سبک مديريتي آنان مشخص ميشود و هر سبک با ايجاد شرايطي خاص ومتفاوت در جو اجتماعي کلاس مي‌تواند تاثير متفاوتي بر رشد مهارتهاي فراشناختي دانش‌آموزان بگذارد. فهرست مطالب بررسی مقايسه تاثير سبکهای مدیریت کلاس بر روی رشد فراشناخت دانش آموزان به شرح زیر می باشد:فصل اول :  کليات تحقيق1- 1 مقدمه1-2 بيان مساله1-3  اهميت مساله1-4   اهداف تحقيق1-5 سئوالات تحقيق1-6 تعاريف نظري و عملياتيتعاريف نظريتعاريف عملياتيفصل دوم : ادبيات و پيشينه تحقيق2-1مقدمه2-2 مباني نظري تحقيق2-2-1تعاريف مديريت کلاس       2-2-2   اهداف مديريت کلاس2-2-3   سازمان دهي و مديريت کلاس2-2-4    ابعاد مديريت کلاس2-2-5   فنون مديريت کلاس2-2-6 موانع مديريت کلاس درس2-2-7   خلاصه‌اي از اصول سه سبک ايجاد نظم و انضباط در کلاس2-2-8   تئوريهاي مديريت کلاس2-2-9 سبکهاي مديريت کلاس2-2-10 اصول کلي مديريت کلاس2-2-11 فراشناخت2-2-12- تعاريف فراشناخت2-2-13 ابعاد فراشناخت2-2-14 آموزش مهارتهاي يادگيري شناختي وفراشناختي2-2-15 نظراتي در باب ارتقا ء فراشناخت2-3 پيشينه تحقيقات انجام يافته 2-3-2 تحقيقات خارجي2-4 نتيجه گيريفصل سوم : روش تحقيق3-1 روش پژوهش3-2 جامعه آماري3-3 طرح نمونه گيري3-4 ابزار جمع آوري اطلاعات3-4-1 پرسشنامه مديريت کلاس3-4-2 روايي و پايايي3-4-3پرسشنامه فراشناخت4-4-3 روايي و اعتبار3-5 روش تجزيه و تحليل داده‌هافصل چهارم : تجزيه و تحليل داده هاتجزیه و تحلیل داده ها4-1 مقدمه4-2 بخش توصيفيفصل پنجم : نتايج تحقيق5-1 جمع‌بندي5-2 بحث و تفسير5-3 محدوديت‌هاي تحقيق5-4 پيشنهادهاي تحقيق5-4-1 پيشنهاد به سياستگذاران و مسئولين 5-4-2 پيشنهاد به مديران و دبيران5-4-3 پيشنهاد به پژوهشگران بعديپيوستها وضمائمپرسشنامه مديريت کلاسپرسشنامه فراشناختپرسشنامه مديريت کلاسمنابع فارسيفهرست منابع فارسیفهرست منابع انگلیسی

برچسب ها:
بررسی مقايسه تاثير سبکهای مدیریت کلاس بر روی رشد فراشناخت دانش آموزان پایان نامه سبکهای مدیریت مبانی نظری فراشناخت پایان نامه تاثير سبکهای مدیریت بر فراشناخت ابعاد مديريت کلاس سبکهاي مديريت کلاس مهارتهاي يادگيري شناختي وفراشناختي

مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران رشته علوم تربیتی و روانشناسی

در قالب word و قابل ویرایش

  • دانلود مقاله جهت دهی الگوی تشعشعی آنتن های انعکاسی با استفاده از آنتن آرایه ای خطی

    دانلود مقاله جهت دهی الگوی تشعشعی آنتن های انعکاسی با استفاده از آنتن آرایه ای خطی دانلود فایل اصلی دانلود مقاله جهت دهی الگوی تشعشعی آنتن های انعکاسی با استفاده از آنتن آرایه ای خطی از سایت دانلود فایل چکیده…

  • داناود چارچوب نظری و سوابق تحقیقاتی مفهوم و ابعاد مدیریت دانش (فصل2)

    ادبیات نظری تسهیم دانش,پیشینه پژوهش موانع مدیریت دانش,چارچوب نظری مدیریت دانش,خرید مبانی نظری الگوهای مدیریت دانش,داناود چارچوب نظری و سوابق تحقیقاتی مفهوم و ابعاد مدیریت دانش,دانلود پیشینه تحقیق اهداف مدیریت دانش دانلود فایل اصلی داناود چارچوب نظری و سوابق تحقیقاتی…

  • بررسی ضوابط و اصول طراحی اقلیمی در شهرسازی و معماری مناطق گرم ومرطوب

    آسایش حرارتی,اقلیم گرم ومرطوب,بررسی ضوابط و اصول طراحی اقلیمی در شهرسازی و معماری مناطق گرم ومرطوب,پروژه بررسی ضوابط و اصول طراحی اقلیمی در شهرسازی و معماری مناطق گرم ومرطوب,شهرسازی,طراحی اقلیمی دانلود فایل اصلی بررسی ضوابط و اصول طراحی اقلیمی در…

  • آموزش ویدئویی کامل + جزوه تایپ شده ، رنگی و مصور فصل هفتم ریاضی یازدهم تجربی ( آمار و احتمال )

    پیش نویس کتاب ریاضی یازدهم,ریاضی پایه یازدهم,کتاب ریاضی پایه یازدهم,کتاب ریاضی سال یازدهم,کتاب ریاضی صنف یازدهم,کتاب ریاضی یازدهم دانلود فایل اصلی آموزش ویدئویی کامل + جزوه تایپ شده ، رنگی و مصور فصل هفتم ریاضی یازدهم تجربی ( آمار و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اقلام تعهدی سود حسابداری و ضریب پایداری اقلام تعهدی و ضریب پایداری اقلام

    پیشینه تحقیق اقلام تعهدی سود حسابداری,سود و پیش بینی سود آتی,فصل دوم پایان نامه اقلام تعهدی سود حسابداری و ضریب پایداری اقلام تعهدی,مبانی نظری اقلام تعهدی سود حسابداری و ضریب پایداری اقلام تعهدی و ضریب پایداری جریانهای نقدی,مبانی نظری سود…

  • پایان نامه و رساله معماری طراحی مجتمع تجاری تفریحی

    پایان نامه,پایان نامه با موضوع رساله معماری طراحی کتابخانه عمومی,پایان نامه رساله معماری طراحی مجتمع تجاري,دانلود پایان نامه با موضوع رساله معماری رساله طراحی مرکز تربیت مربی,رساله معماری طراحی مجتمع تجاری تفریحی با رویکرد معماری پایدار دانلود فایل اصلی پایان…

  • تحقیق بررسی رابطه بین مزایا و هزینه های درک شده و مراجعه مجدد مشتریان بانکها

    پایان نامه مراجعه مجدد مشتریان بانکها,پروژه بررسی رابطه بین,پروژه بررسی رابطه بین مزایا و هزینه های درک شده,پیشینه تحقیق وفاداری مشتریان,تحقیق بررسی رابطه بین مزایا و هزینه های درک شده و مراجعه مجدد مشتریان بانکها,مبانی نظری مراجعه مجدد مشتریان دانلود…

  • ادبیات تحقیق و پیشینه بانکداری الکترونیکی (فصل دوم)

    ادبیات تحقیق و پیشینه بانکداری الکترونیکی (فصل دوم),فایل ورد مبانی نظری و پیشینه فایل بانکداری الکترونیکی,مباني نظري بانکداری الکترونیکی,مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعا,مقاله مبانی نظری بانکداری الکترونیکی,مقاله مروری بر مبانی نظری بانکداری اسلامی دانلود فایل اصلی ادبیات تحقیق و…

  • طرح توجیهی تولید گیاهان و گلهای کاغذی و زینتی در گلخانه

    توجیه اقتصادی درآمد پرورش گل,دانلود پروژه کارافرینی پرورش گل و گیاه,دانلود طرح توجیهی گلخانه 94,طرح تجاري پرورش گل و گياهان زينتي,طرح توجیهی احداث گلخانه گلهای زینتی,طرح توجیهی پرورش گل و گیاهان کاغذی,طرح کسب و کار پرورش گل رز,گلخانه گل رز…

  • طرح توجیهی و کارآفرینی تولید نشاسته از گندم

    احداث کارخانه تولیدی نشاسته,پروژه کارافرینی تولید نشاسته,توليد نشاسته از سيب زم,تولید نشاسته,دانلود طرح توجیهی توليد نشاسته از گندم,طرح توجیهی تولید نشاسته,طرح تولید نشاسته,طرح کارافرینی تولید نشاسته از گندم,طرح کسب و کار تولید نشاسته از گندم دانلود فایل اصلی طرح توجیهی…